70 12 03 03
Åben:

Krydstogt til Grønland og Nordvestpassagen

I århundreder drømte mennesket om at finde Nordvestpassagen – en sejlbar rute fra Grønland nord om Canada til Stillehavet. Mange døde i forsøget, og først i 1906 lykkedes det Roald Amundsen som den første at navigere gennem labyrinten af isbjerge, klippeskær og ukendte øer. Den dag i dag er dette område blandt verdens mest tyndt befolkede naturområder. Men de få rejsende, der finder vej hertil, kan se frem til masser af rå natur, afsidesliggende inuitsamfund og et rigt dyreliv. Her jager isbjørne på pakisen, og hvalrosser samler sig i store kolonier. Hvaler leder efter mad i havets dyb, og rensdyr migrerer over den endeløse tundra. Moskusokser trives i de åbne vidder, mens havfugle i titusindvis yngler på stejle fuglefjelde.

Fra Kangerlussuaq sejler I op langs Grønlands vestkyst forbi små bygder og isfyldte fjorde, inden I krydser over Baffin Bay til Canada. Her udforsker I kysterne i gummibåde, spejder efter det rige dyreliv og tager på vandreture over tundraen. Undervejs besøger I også nogle af verdens mest fjerntliggende samfund og sejler i kølvandet på Franklins katastrofale ekspedition. Alt sammen i en komfort, de tidligere opdagelsesrejsende kun kunne drømme om ombord på et komfortabelt krydstogtskib.

Se klip fra krydstogt til Grønland her.

Kom til gratis rejseforedrag om polarkrydstogter – læs mere her.

21 dage fra 105.600 kr.  

Turens højdepunkter

  • Oplev Grønlands kultur og landskaber
  • Se de mægtige isbjerge ved Illulissat
  • Oplev rå natur og rigt dyreliv i canadisk Arktis
  • Kig efter isbjørne, hvaler, hvalrosser, rensdyr og fugle i tusindvis
  • Sejl i kølvandet på Franklins berømte ekspedition
  • Komfortabelt ekspeditionsskib med mange aktiviteter
  • Læs minikatalog om polarkrydstogter 

Dagsprogram

Dag 1: København

Allerede i København møder I de øvrige ekspeditionsdeltagere, når I indlogeres på et hotel for natten.

Dag 2: København – Kangerlussuaq

 København – Kangerlussuaq

I dag begynder eventyret for alvor, når I lægger Danmark bag jer og flyver med chartret fly til Kangerlussuaq på Grønlands vestkyst. Kangerlussuaq – også kendt som Søndre Strømfjord – ligger lige nord for polarcirklen, så dagene er lange og lyse. Det er godt, for I har meget i vente. Med sine ca. 500 indbyggere er der ikke tale om nogen storby, men beliggenheden ud til Grønlands tredje længste fjord er forrygende.

Det er dog først og fremmest byens lufthavn, der har sat Kangerlussuaq på verdenskortet. Under Anden Verdenskrig blev en amerikansk flybase bygget i byen, der pludselig blev et vigtigt stop for flytrafikken mellem Nordamerika og Europa. I dag har roen igen lagt sig over Kangerlussuaq og den omkringliggende tundra. I 1960’erne introducerede man 27 moskusokser i området. De kunne tydeligvis lide de åbne, landskaber, og i dag er antallet vokset til mere end 5.000 individer.

Ved ankomsten bliver I hentet i lufthavnen og kørt til den lille havn, hvor ekspeditionsskibet ligger for anker. Her står besætningen klar til at byde velkommen om bord, og inden længe lægger skibet fra kaj og glider ud på fjordens kolde, rene vand. Fra dækket kan I se Kangerlussuaq forsvinde i det fjerne, og snart er I omringet af den særlige arktiske stilhed. Udover den svage lyd fra motoren høres kun vindens susen og bølgernes kærtegn af skroget. Måske glider et par havfugle elegant på vinden, inden de dykker ned efter føde i havet. Hold også øje med kysten, for moskusokser ses af og til græsse på tundraen.

Det er i Sydgrønland, at man forstår, hvordan øen fik sit navn. Her er landskaberne præget af grønne enge og vilde blomster. Faktisk er Grønland hjem for mere end 500 forskellige plantearter, der har formået at skabe sig en eksistens i den korte, men intense, arktiske sommer. Deriblandt fem forskellige orkidéer, der pibler frem, når sneen smelter og fylder landskaberne med stærke farver.

Dag 3: Itilleq og Sisimiut

 Itilleq og Sisimiut

Når I vågner næste morgen, nærmer ekspeditionsskibet sig den lille by Itilleq. En typisk grønlandsk landsby med farvestrålende træhuse bygget på klipperne ned til havet. Med omkring 130 indbyggere, er Itilleq et lille sted. Så byen giver en rigtig god introduktion til livet i en ægte grønlandsk bygd.

Tilbage på skibet fortsætter I til den større by Sisimiut, der ligger ved den nordligste isfri havn på Grønlands vestkyst. I generationer har byen været et vigtigt handelscenter, hvor folk fra de nordlige egne mødte dem fra Sydgrønland for at udveksle varer. Senere blev byen base for hvalindustrien. Hvalerne er dog ikke de eneste kæmper i havet omkring byen. Fra Sisimiut og nordpå kan I også være heldige at opleve hvalrosser. De mægtige dyr kan blive op til 4,5 m lange og veje 1,5 tons, hvilket traditionelt har gjort dem til et vigtigt bytte for lokale inuit-jægere.

Den isfri havn er også ideel til kajak-sejlads, og I får en præsentation af de lokales færdigheder i den lille båd, der er ideel at manøvrere rundt mellem isflagerne. Ekspeditionsskibet har et begrænset antal kajakker om bord, og mod et tillæg er det muligt at opleve naturen fra tætteste hold i en kajak. Da antallet af kajakker er begrænset, er det nødvendigt at bestille en sådan hjemmefra.

Der bliver også mulighed for at udforske Sisimiut til fods. Høje, dramatiske klipper rejser sig på den ene side af byen, mens en bred dal dominerer landskabet på den anden side. På klipperne midt i mellem ligger smukke træhuse malet i stærke farver, der lyser op i de rå landskaber. Byen er den næststørste i Grønland med en befolkning på over 5.000. Men selvom Sisimiut er en moderne, komfortabel base, har byen bibeholdt meget af sin rustikke fiskerlandsby-atmosfære. Sisimiut er yderst fotogen, og det er en fornøjelse at gå på opdagelse i den gamle bymidte, hvor mange huse er mere end 100 år gamle. Kig evt. forbi det glimrende lille museum og den røde kirke fra 1926. Eller snør vandreskoene og tag på vandretur gennem de storslåede landskaber udenfor byen.

Dag 4: Ilulissat

 Ilulissat

Illulissat Kangerlua betyder ”isbjerg” på det lokale sprog. Navnet er velvalgt, for byen ligger ufattelig smukt mellem fjeldene i Jakobshavns storslåede isfjord. Fjorden er optaget på UNESCOs verdensarvsliste og det er let at se hvorfor. Langt de fleste dage er fjorden fyldt med mægtige isbjerge, der vugger stille og roligt rundt mellem hinanden og danner et ubrudt landskab i hvide og blå nuancer. Al denne is stammer fra Jakobshavns-gletsjeren, der er en af de mest aktive gletsjere i verden. Flere isbjerge fødes her end noget andet sted på den nordlige halvkugle, og under særlige omstændigheder kan disse flydende isklumper nå så langt sydpå som New York.

Isbjergene opleves bedst fra gummibådene, der fører jer ind og ud mellem gigantiske ismasser, der glimter lystigt i den stærke polarsol. Af og til høres en knagende lyd efterfulgt af et højt pjask, når en stor isklump brækker af og falder i vandet. I land er der mulighed for at tage med på en flot vandretur ned til et udsigtspunkt over fjorden. En flyvetur i helikopter (mod ekstrabetaling) over landskaberne er en anden mulighed. Men det er også hyggeligt at gå en tur i byen, der byder på både et mikrobryggeri og lokalt kunsthåndværk. Illulissat er en ganske stor by efter grønlandske standarder. Omkring 4.000 indbyggere bor her sammen med ikke færre end 6.000 slædehunde. Historieinteresserede bør også kigge forbi det spændende museum dedikeret til den store eventyrer Knud Rasmussen.

Dag 5: Eqip Sermia

 Eqip Sermia

Rejsen fortsætter nordpå, og gradvist bliver naturen mere og mere vild. Dette er det ægte Grønland, mange drømmer om at opleve. Et utæmmet og råt naturområde, hvor menneskelig civilisation fylder ufattelig lidt mellem de dramatiske isbjerge. Det er naturens domæne med store afstande, dybe fjorde og forrevne klippeøer under en høj klar himmel.

Dagens mål er det lille samfund Saqqaq, der har givet navn til det fortidsfolk, der i utallige generationer levede i dette område. Arkæologer har fundet beviser for mere end 5.000 års beboelse omkring Saqqaq, hvilket har kastet nyt lys over Grønlands tidligste historie.

Is fylder meget i landskaberne i denne del af verden. Ikke mindst i form af de mægtige gletsjere, der glider som frosne floder fra Grønlands indre mod kysten. Blandt de mest spektakulære er Equip Sermia-gletsjeren, der er blandt de hurtigste i verden. En stor del af året er gletsjeren nærmest utilgængelig. Men i sommermånederne er det muligt at sejle helt op til gletsjervæggen, der rejser sig lodret op af havet. Skibet vil følge gletsjeren adskillige kilometer, og det anbefales på det varmeste at opleve dette skue fra dækket. Under knagen og bragen falder enorme isklumper i havet, hvor de fortsætter livet som flydende isbjerge. Medbring ekstra memory-kort, for fotomulighederne under denne sejlads er i verdensklasse.

Dag 6: Uummannaq

 Uummannaq

Landsbyen Uummannaq ligger fotogent på en ø for foden af en høj klippe, der hæver sig over det omkringliggende fjord- og gletsjerlandskab. Det er svært ikke at forelske sig i den dramatiske beliggenhed, når I fra skibets dæk får øje på de malede træhuse, der ligger spredt rundt på klipperne for foden af bjerget. Chancerne for perfekt vejr er tilmed gode, for byen har statistisk set flere solskinstimer end nogen anden by i Grønland.

Mennesker har boet på dette sted i årtusinder. Men det var først i hvalfangernes æra, at byen for alvor tog fart. Den dag i dag kan mange levn fra denne periode opleves på en gåtur rundt i byen. Her vil I også bemærke de mange slædehunde, der blandt andet bruges til sæljagt på isen ud for Uummannaq. Byens lille museum er et besøg værd. Det samme er den smukke kirke bygget i granit samt en række andre historiske bygningsværker, der hver især fortæller historien om denne fjerne udpost.

Ud på eftermiddagen besøges Qilaqitsoq, hvor man i 1972 gjorde et sensationelt fund af fem grønlandske mumier i en nærliggende hule. Forskere mener, at de fire kvinder og et barn sandsynligvis er druknet for 600-700 år siden, hvorefter de blev lagt til hvile i den tørre, kolde hule. Efter fundet blev mumierne flyttet til Nuuk, men det er muligt at besøge hulen, hvor mumierne blev fundet.

Dag 7: På havet over Baffin Bay

 På havet over Baffin Bay

En af de første ting man bemærker i Arktis er den vidunderlige friske luft, der fylder lungerne. Det næste er lyset. Lyset over Arktis er helt unikt, og på solrige dage kan luften være så klart, at selv de fjerneste horisonter står helt tydeligt frem. Dette gør det særdeles svært at bedømme afstande, og isbjerge kan synes langt tættere på, end de i virkeligheden er.

Det er tid at lægge Grønland bag jer og sætte kurs over Baffin Bay mod Canada. Dagen igennem vil I være på havet, men der er masser af tage sig til. Nyd livet ombord med en kop varm kaffe og en god bog fra skibets bibliotek. Eller find en god plads på dækket, og hold udkig efter isbjerge, havfugle og hvaler, der kommer op til overfladen for at trække luft, inden de igen forsvinder i havets dyb.

Om bord på skibet er også en række polareksperter, der hellere end gerne deler ud af deres enorme viden om de egne, I sejler igennem. De vil også løbende afholde små informationsrige forelæsninger, hvor de forbereder jer bedst muligt til de oplevelser, I har i vente.

Dag 8: Pond Inlet

 Pond Inlet

Forude venter det canadiske Arktis, der om muligt er endnu vildere end Grønland. Her hæver dramatiske bjerge sig mod den høje frostklare himmel, og de små afsidesliggende samfund ligger som isolerede øer omgivet af ishav og vidtstrakt tundra. Dette er i høj grad naturens rige. Isbjørne jager på isflagerne, flokke af rensdyr vandrer over lange afstande, og hvalrosser samler sig i store, højlydte kolonier på klippeskærene.

Det første indtryk af Canada venter i Pond Inlet på Baffin Islands nordkyst. De lokale inuitter kender byen som Mittimatalik, og det er dem, der byder jer velkommen. Landskaberne omkring byen er dramatiske med forrevne bjerge, gletsjere og ishuler. Men det er i lige så høj grad det lokale kunsthåndværk, der har sat byen på verdenskortet. Kunst herfra er meget efterspurgt i gallerier rundt om i verden. I besøger det lokale kunstner co-operativ og går en tur i landsbyen, inden I begiver jer over tundradækkede landskaber til et arkæologisk levn fra Thule-folket. Thule-folket er forfædre til alle moderne inuitter i Canada og på Grønland. De kom over Beringstrædet østfra omkring 500 e. Kr. og bredte sig dernæst vestover til Grønland, hvor de levede af at fiske og jage. Hold høje med dyrelivet omkring byen, hvor både rensdyr, ringsæler, narhvaler og isbjørne ses med jævne mellemrum. Tilbage på skibet kan I se frem til en god middag, mens I fortsætter nordpå gennem den lyse sommernat dybere ind i Arktis.

Dag 9: Devon Island

 Devon Island

Fra afstand ser Devon Island ud som en rå, bar og brun polarørken, der hæver sig ad havet. Landskaberne her er unægtelig barske med sommertemperaturer, der sjældent overstiger 10 grader og vintertemperaturer ned til minus 50. Det til trods forsøgte de canadiske myndigheder at etablere en lille udpost i 1924 med det formål at kontrollere hvalfangsten i området. I 1933 blev den udlejet til Hudson’s Bay Company, der bemandede den periodevis frem til 1951. Men siden 1936 har øen ikke haft nogen fastboende befolkning, hvilket gør Devon Island til en stærk kandidat til titlen som verdens største ubeboede ø.

I gummibåde udforsker I kysterne og lægger til ved ruinerne af en gammel Thule-bosættelse. I besøger også resterne af en lille bosættelse, der hører under det beredne canadiske politi. Udposten anses stadig for aktiv – selvom ingen bor der – og hvert år kommer en delegation fra politiet for at ære gravstederne for fortidens kollegaer. Der bliver også mulighed for vandreture i de vilde landskaber, der giver et godt indtryk af, hvor barsk naturen kan være på disse kanter.

Alligevel har enkelte dyr fundet sig til rette i de rå landskaber. Ikke mindst omkring Dundas Harbour, hvor hvalrosser og moskusokser til tider ses. Øens indre derimod er så bar, gold og vindblæst, at NASA har brugt øen til øvelser forud for en marsekspedition. Faktisk anses Devon Island for at være blandt de steder på jorden, der minder mest om Den Røde Planets overflade.

Dag 10: Beechey Island

 Beechey Island

Det er nu tid at stifte bekendtskab med en af de mest berømte opdagelsesrejsende i denne del af Arktis. Mange af datidens opdagelsesrejsende rejser ud i jagten på hæder og ære ved at betræde de sidste hvide pletter på datidens verdenskort. Sir John Franklin ville næppe afskrive sig hverken hæder eller ære. Men han havde også et mere praktisk formål: At finde Nordvestpassagen – en sejlbar rute mellem Atlanterhavet og Stillehavet nord om Nordamerika. I århundreder havde handelsfolk i Europa drømt om denne smutvej til Asien. Men trods adskillige ekspeditioner var det aldrig lykkes at finde en sejlbar rute gennem labyrinten af pakis og øer. Det ville Franklin lave om på, da han stod til søs i 1845 med en besætning på 128 mænd samt en hund og en abe.

Med sig havde han to ekspeditionsskibe udstyret med topmoderne bekvemmeligheder såsom en dampmaskine og et særligt dampbaseret varme- og destilleringssystem. Desuden kunne besætningen vælge mellem mere end 1000 bøger i skibets bibliotek, og med sig havde de mad med til tre år. Alligevel gik noget frygtelig galt. Sidste gang ekspeditionen blev set af europæere var i juli 1845, hvorefter den forsvandt sporløst. Man regner med, at ekspeditionen overvintrede det år på Beechey Island, blot for at blive fanget i isen omkring King William Island i september 1846. Længere kom ekspeditionen aldrig, og en efter en døde besætningen af sult, forfrysninger, tuberkulose, skørbug og blyforgiftning.

Tilbage i Europa begyndte bekymringen at brede sig, og efter tre år uden et ord fra ekspeditionen, blev der udstedt en dusør på 20.000 pund for at finde de forsvundne sømænd. Adskillige skibe satte kursen mod ishavet. I 32 år søgte man efter Franklins mænd, men uden held. I sidste ende døde flere mennesker i jagten på Franklin end på selve ekspeditionen.

I vil høre meget mere om Franklin under besøget på Beechey Island, hvor I besøger det sted, hvor Franklin overvintrede. Dette ved man med relativ sikkerhed, da adskillige grave står tilbage til minde om de mænd, der døde på denne grus mark langt væk hjemmefra. Desuden besøges den arkæologiske udgravning ved Radstock Bay og Caswell Towers, der er et godt sted at kigge efter isbjørne.

Dag 11: Somerset Island

I fortsætter dybere ind i canadisk Arktis med kurs mod Somerset Island. Her er det i mindre grad fortidens ekspeditioner, der er fokus, men derimod dyrelivet, der er særdeles rigt på disse kanter. Somerset Island ligger ca. 800 km nord for Polarcirklen, og der er gode chancer for at se både rensdyr (Peary caribou) og moskus-okser. For ikke at tale om de hundredtusindvis af fugle, der yngler på stejle fuglefjeld på Prince Leopold I ud for Somerset Islands nordøstlige spids. Hvis øens navn lyder meget britisk er det ikke tilfældigt. Øen fik sit navn af W. E. Parry, der sikkert har sendt sit hjemland en kærlig og længselsfuld tanke under sit besøg i 1819.

Dag 12: Fort Ross og Bellot Strait

Natten igennem sættes en mere sydlig kurs langs Somerset Island. Dette er den samme rute som Amundsen tog, da han som den første fandt vejen gennem Nordvestpassagen ombord på sit lille skib Gjøa. Hvis isen og forholdene tillader det, lægger I til ved den ubeboede tidligere handelsstation Fort Ross. Fra Fort Ross fortsætter I vestpå mod Bellot Strait. Et smalt stræde, der adskiller det nordamerikanske fastland fra Somerset Island. Omkring halvvejs gennem strædet passerer I det nordligste punkt på det nordamerikanske fastland, Zenith Point.

Dag 13-14: Victory Point på King William Island

Ved Victory Point på King William Island kommer I igen tæt på Franklins katastrofale ekspedition. Det var her, redningsaktionen under ledelse af Kaptajn Francis McClintock i 1859 fandt store mængder udstyr samt skeletresterne af Franklins mandskab. Hvad der præcis skete på denne fjerne kyst er stadig udvist. Men meget tyder på, at ekspeditionen strandede her i to vintre og aldrig kom længere. Franklins egen skæbne kender man derimod. Under en lille bunke sten ved Victory Point fandt McClintock en note, der fortalte, at Franklin døde på øen den 11. juni 1847.

Franklins ekspedition fascinerer stadig både eventyrer og historikere. I 2013 indsamlede det canadiske nationalparkvæsen adskillige knoglerester samt omkring 200 genstande rundt om på øen. Blandt de fundne genstande var søm, dåser, metalbeholdere, støbejern og reb. Endnu et gennembrud kom i 2014, da nyheden pludselig bredte sig i de globale medier: Franklins skib er (måske) fundet! Det er stadig for tidligt at drage nogle endegyldige konklusioner. Men meget tyder på, at der måske endelig bliver kastet lys over mysteriet om Franklins ekspeditions sidste tid.

Først i 1903-1906 lykkedes det Roald Amundsen at finde vejen gennem Nordvestpassagen, der med den globale opvarmning kan vise sig at blive en meget profitabel shippingrute i fremtiden. Så nu melder spørgsmålet sig om, hvem der ejer ruten. Det er canadierne ikke i tvivl om, og i 2009 ændrede de officielt navnet til Canadian Northwest Passage.

Historien om Franklin fylder naturligvis en del under besøget på King William Island. Men King William Island har også andet at byde på. Landskaberne besidder en rå og dragende skønhed, og øen er hjem for en stor bestand af rensdyr. Tillader isforholdene det, lægger I måske også til i det lille samfund Gjoa Haven.

Dag 15: Coronation Gulf og Cambridge Bay

 Coronation Gulf og Cambridge Bay

Franklins ekspedition var ikke hans første i Arktis. Allerede i 1821 besøgte han dette område og navngav Coronation Gulf til minde om kroningen af King George IV. Hvad I præcis oplever i dag afhænger af is, vejr og ekspeditionsledernes erfaring. Dette har ændret sig siden de store opdagelsesrejsers dage. Måske byder dagen på en vandretur i de vidtstrakte landskaber. Måske sættes gummibådene i vandet, så I kan sejle langs kysten på udkig efter dyrelivet. En anden mulighed er landgang ved forskellige historiske steder.

Fra Coronation Gulf fortsætter I til Iqaluktuuttiaq, der også er kendt under det lidt mere mundrette navn Cambridge Bay. Dette er det største samfund på Victoria Island, og I bydes velkommen på traditionel maner med sang og dans. Omkring 1.400 mennesker bor i Cambridge Bay, hvis navn betyder ”godt fiskested” på det lokale sprog. Thulefolket boede her tidligere, men også meget ældre spor af menneskelig aktivitet er fundet i området. Jægere og samlere har sandsynligvis ernærede sig langs disse kyster ved at jage sæler og rensdyr så langt tilbage som 1.800 år før vores tidsregning. Der vil være tid til at strække benene og udforske byen på egen hånd, inden I fortsætter gennem Nordvestpassagen til Bathurst Inlet.

Dag 16: Bathurst Inlet

Bathurst Inlet er et smukt syn. Om sommeren lyser grønne enge op mellem de blå, grå og hvide farver, der ellers dominerer landskaberne i Arktis. Men særlig smuk er Bathurst Inlet om efteråret, når efterårsfarverne maler tundraen i flammende røde, brune og gule nuancer. Naturen her er mere frodig end længere mod nord, og det giver mulighed for at opleve både isbjørnene og grizzly-bjørne i det samme område. Mødet mellem de to bjørne er en sjældenhed. Men det forekommer, og i ekstrem sjældne tilfælde parer de sig og får en unge, der er en hybrid mellem de to arter. Første eksempel på dette blev opdaget ved netop Bathurst Inlet. Dagen går med at udforske øen på en god gåtur over tundraen på udkig efter øens dyr- og fugleliv.

Dag 17-18: Amundsen Gulf

De kommende to dage går med at krydse Amundsen Gulf. I den østlige ende af gulfen ligger Dolphin og Union Strait, der blev krydset i hundeslæde af Dr. John Rae og to andre rejsende i 1851. På et tidspunkt var Raes hold blot 80 km fra Franklins nødstedte ekspedition – dog uden at vide det. Det er ikke til at vide, om nogle af Franklins folk stadig var i livet på dette tidspunkt. Men måske ville de sidste overlevne kunne være redet, hvis Rae havde fundet dem under sin rejse.

Brug dagene på at nyde skibets faciliteter. Slap af med en bog fra biblioteket eller nyd udsigten fra dækket. Måske kommer en hval op til overfladen for at trække luft, eller måske soler en sæl sig på en isflage til lyden af havfuglenes skrig. Arktis er fuld af liv, og meget liv findes på havet. I løbet af overfarten vil skibets polareksperter holde flere spændende foredrag om aktuelle emner, der højner jeres oplevelse af dette unikke område.

Dag 19: Kugluktuk

Støt og roligt nærmer I jer byen Kugluktuk, hvor skibet ligger til for sidste gang. I har nu formået, hvad eventyrer og handelsfolk drømte om i århundreder: At sejle gennem Nordvestpassagen fra Atlanterhavet til Stillehavet. Mange modige mænd døde i jagten på drømmen, og de, der overlevede, modstod ufattelige prøvelser under de mest ekstreme forhold. Selv i dag er det kun de færreste forundt at sejle ad denne rute, og de områder I er kommet igennem er stadig blandt de vildeste og mest tyndt befolkede i verden. Det er værd at huske, når I står på dækket og ser skibet lægge til kaj i Kugluktuk.

Desværre betyder det også, at det er tid at tage afsked med besætningen, inden I går i land. Kugluktuk ligger ned til havet omgivet af åbne tundralandskaber og uendelige horisonter. Der bliver mulighed for at kigge jer lidt om i byen, inden I sætter jer til rette i det chartrede fly og flyver mod Edmonton.

Efter så mange dage i Arktis vil mødet med Edmonton og civilisationen nok komme som lidt af et chok. De mange mennesker, de høje temperaturer og luften, der er helt anderledes. Men Edmonton er et godt sted at fordøje de mange oplevelser og nyde lidt af civilisationens glæder. Ved ankomsten indlogeres I på et hotel i nærheden af lufthavnen, hvorefter resten af dagen er til fri disposition.

Dag 20: Hjemrejse

Nyd morgenen i fred og ro. Når tid er, tager I en taxa den korte tur til lufthavnen, hvor hjemrejsen begynder.

Dag 21: Ankomst til Danmark

Efter et flyskifte ankommer I til Danmark.

SÆRLIGT OM REJSEN

Hvem kan klare turen?
Det nordlige Canada og Grønland er nogle af klodens fjerneste og mest utilgængelige steder. Men på et krydstogt som dette vil næsten alle kunne være med. I bor og spiser under gode forhold på ekspeditionsskibet, og udflugterne foregår primært i gummibåde eller på gåben i land. Der vil være lidt vandren i programmet. Til tider over ujævnt terræn. Men der er ikke tale om lange vandreture, og der er intet krav om at deltage, hvis I hellere vil lave noget andet. Dog vil det være nødvendigt, at man er i stand til at komme ind og ud af gummibådene.

Klima og påklædning
Grønland og det nordlige Canada har et typisk polarklima med lavt nedbør og hurtige vejrskift. Sne og frost kan forekomme året rundt, men temperaturen i de lyse sommermåneder er typisk højere, end de fleste forestiller sig. I Kangerlussuaq er gennemsnitstemperaturen i dagtimerne ca. 15 grader og i Ilulissat er den ca. 10 grader. Temperaturerne kan dog være væsentligt lavere på nogle dage. Især højt mod nord i de canadiske Arktis. Varmt, vindtæt og vandskyende tøj er vigtigt året rundt, men det er ikke nødvendigt at investere i en fuld ekspeditionsudrustning, hvis I besøger området i sommerhalvåret. Forhør endvidere om mulighederne for at låne vandtætte støvler til landgange, når du booker turen.

Ekspeditionsskibene
På denne rejse bruges ekspeditionsskibet Sea Adventurer. Klik på skibets navn for at læse mere og se billeder fra skibet

Her er tale om et komfortabelt og relativt småt ekspeditionsskib, hvilket sikrer en tættere oplevelse af naturen. Maden er god, men der vil ikke være samme udvalg som på krydstogtsskibe i mere besøgte farvande. Det samme gælder underholdningen om bord. Her er ingen klatrevæg, minigolfbane eller kabaretshow. Derimod er alle aktiviteter nøje tilrettelagt, så man får mest muligt ud af de storslåede og øde naturområder, skibet passerer igennem.

Eventyrånd og et fleksibelt program
Udover komforten har ikke meget ændret sig i det høje Arktis, siden legendariske opdagelsesrejsende som Roald Amundsen og John Franklin kæmpede om hæder og ære ved finde ruten gennem Nordvestpassagen. Rejser i disse farvande er lige så afhængige af vejr, vind og isforhold i dag, som de var dengang. Derfor vil programmet og den præcise rute variere fra tur til tur. Kaptajnen vil tilpasse sejladsen ved at udnytte de mange lyse timer i døgnet og forholdene under netop jeres besøg, så I får mest mulig ud af tiden ombord. Derfor kan landgange forekomme på alle tidspunkter af dagen. Ligeledes er det ikke muligt på forhånd at sige, præcis hvor I går i land. Blot at landgange vil forekomme hyppigt, og at skibets eksperter vil gøre alt for, at I får den bedst mulige oplevelse under de givne forhold. Denne uforudsigelighed bidrager kun til eventyrånden om bord og sikrer, at ikke to ekspeditioner til Arktis er ens.

Ekstra aktiviteter
Mod et ekstra gebyr er det muligt at fuldende oplevelsen med sejlture i kajak mellem isbjergene. Kontakt os venligst for at høre mere om denne mulighed.

Sprog
Bemærk venligst, at alle guider om bord er engelsktalende. Der er ikke dansktalende guider med på rejsen.

Andre lignende ture
MarcoPolo samarbejder med Quark Expeditions, der i mere end 20 år har været blandt verdens førende udbydere af polarkrydstogter til klodens mest ufremkommelige egne. Vi viser kun et lille udvalg af Quarks ekspeditioner på vores hjemmeside, men I kan se mange flere på Quarks hjemmeside. Læs mere her : Quark Expeditions

Prisinformation

Krydstogt til Grønland og Nordvestpassagen - 21 dage fra 105.600 kr.

Inkluderet i prisen

  • Flyrejse København til Grønland og retur fra Edmonton
  • Flyrejse fra Kangerlussuaq til Edmonton
  • Lufthavnsskatter og –afgifter
  • 1 x overnatning i København inkl. morgenmad inden turens start
  • 1 x overnatning i Edmonton inkl. morgenmad efter krydstogtet
  • Transfer til og fra skibet
  • Krydstogt i triple cabin
  • Helpension under krydstogtet
  • Varme drikke under hele krydstogtet
  • Erfarne engelsktalende ekspeditionsledere og guider
  • Alle udflugter samt landgange under krydstogtet
  • Forelæsninger, film og andre aktiviteter om bord udført af skibets engelsktalende polareksperter
  • En varm skaljakke, som du må beholde bagefter
  • Lån af vandtætte ekspeditionsstøvler ved landgange
  • Evakueringsforsikring på op til US$100.000
  • Havneskatter
  • Administrationsgebyr og konkursdækning i henhold til Rejsegarantifonden

Ikke inkluderet i prisen

  • Afbestillingsforsikring
  • Rejseforsikring
  • Visum, hvis påkrævet
  • Måltider og drikkevarer ud over de nævnte
  • Personlige udgifter og drikkepenge

Pris pr. person
i delt dobbeltværelse

Udvalgte afgange 2016-17
ved 2 voksne
105.600 kr.
Skib
Sea Adventurer (20 dages krydstogt)

Fraprisen er vejledende
Der tages forbehold for eventuelle tillæg grundet højtider, særlige begivenheder og lignende samt den aktuelle pladssituation på bestillingstidspunktet.

Rejselængde og afrejsedato
Hos MarcoPolo er det dig, der bestemmer. Denne rejse kan tilrettelægges, så afrejse- og hjemkomstdato passer netop dig. Ligeledes kan rejsen forkortes eller forlænges efter behov. Kontakt en rejsekonsulent for yderligere information.

Flere eller færre rejsedeltagere?
Du kan sagtens komme på denne rejse, hvis der er flere eller færre rejsedeltagere på din rejse. For pris kontakt venligst en rejsekonsulent på 70 12 03 03 eller send en forespørgsel.

Lignende rejser


Det bedste af Cambodia

Det bedste af Cambodia

Oplev det bedste af Cambodia på denne rejse til Angkor Wat, Battambang og Phnom Penh, inden rejsen slutter med badeferie langs Cambodias tropestrande.

LÆS MERE
Rejsetype: Kulturoplevelser, Naturoplevelser, Strandferie, Verdensarv

15 dage fra 19.995 kr.

Chile og Argentina - vin og vandfald

Chile og Argentina - vin og vandfald

Denne rejse til Chile og Argentina begynder i prægtige Chile. Herfra tager den jer over Andesbjergene til vindistrikterne og skønne Buenos Aires. I runder oplevelserne af med det enorme vandfald Foz do Igauzú.

LÆS MERE
Rejsetype: Historie, Kulturoplevelser, Naturoplevelser

13 dage fra 31.995 kr.

Luksus familieferie på Bali

Luksus familieferie på Bali

Forkæl familien med luksus på Bali. Med blot to baser på turen vil der blive masser af kvalitetstid til både familien og til at nyde de luksuriøse omgivelser. I starter rejsen med en hel uge på det dejlige Intercontinental Bali, der ligger lige ned til den skønne Jimbaran strand, hvorefter turen går nordpå til byen Lovina, hvor hele 5 nætter tilbringes på det lækre “The Lovina”.

LÆS MERE
Rejsetype: Børnevenlig ferie, Håndplukkede hoteller, Naturoplevelser, Strandferie

15 dage fra 14.495 kr.

Safari, Zululand og Drakensberg

Safari, Zululand og Drakensberg

KwaZulu Natal er vel nok en af Sydafrikas mest oversete provinser – men ikke desto mindre én af de absolut smukkeste, og på denne rejse får I rig mulighed for at opleve noget af det bedste, som dette naturskønne område af landet har at byde på. Lige fra 5 stjernet safari til zulu-kultur og de majestætiske Drakensberg.

LÆS MERE
Rejsetype: Dyreliv, Naturoplevelser, Safari

11 dage fra 24.595 kr.

Krydstogt til Antarktis

Krydstogt til Antarktis

Denne ekspedition byder på det bedste af  Antarktis. Pingviner, sæler og hvaler ledsager jer på rejsen langs den antarktiske kystlinje.

LÆS MERE
Rejsetype: Dyreliv, Krydstogt, Naturoplevelser, Polar

15 dage fra 65.295 kr.

Bestil tilbud