Isbryderekspedition til kejserpingvinerne

Dette er en helt unik mulighed for at komme med på en ekspedition til kejserpingvinernes utilgængelige ynglepladser ved Antarktis. Kun med en kraftig isbryder og helikoptere er det muligt at trænge så dybt ind i denne verden af is, som kun meget få mennesker har oplevet. Kejserpingvinerne er verdens største pingvinart, og de er ikke bange for mennesker. Så det er en ubeskrivelig oplevelse at stå i et af verdens mest ekstreme og uberørte landskaber omgivet af tusindvis af nysgerrige pingviner.

Udover komforten har ikke meget ændret sig på Antarktis, siden de legendariske opdagelsesrejsende Roald Amundsen og Robert Scott kæmpede om hæder og ære ved at betræde de sidste hvide pletter på datidens verdenskort. Rejser i disse farvande er lige så afhængige af vejr, vind og isforhold i dag, som de var dengang. Derfor vil programmet og den præcise rute blive tilpasset løbende, så du får den bedst tænkelige oplevelse. Landgange kan forekomme på alle tidspunkter af døgnet, og det er ikke muligt på forhånd at sige præcis, hvor du vil gå i land. Denne uforudsigelighed bidrager til eventyrånden ombord og sikrer, at ikke to ekspeditioner til Antarktis er ens. Sidste gang denne rejse kunne lade sig gøre var i år 2010, og da kun meget få skibe i verden kan sejle i disse farvande, er det usikkert, om, og i så fald hvornår, rejsen gennemføres igen. Så her er virkelig tale om en sjælden mulighed for naturoplevelser i absolut verdensklasse.

 

Ring til os 70 12 03 03 Send rejseforespørgsel Send rejseforespørgsel

Se video fra ekspeditionen her

Dagsprogram

Fra Danmark sættes kursen mod Buenos Aires.

Ved ankomsten til den argentinske hovedstad bliver du mødt i lufthavnen og kørt til dit centralt beliggende hotel. Herefter er resten af dagen fri til på egen hånd at få en fornemmelse for denne fantastiske kulturby, der byder velkommen med nøgleord som tango, Evita Peron og fodbold.

Et særligt charmerende træk ved Buenos Aires er byens vidt forskellige bydele, der alle har sin unikke atmosfære. I området omkring Plaza de Mayo er byen præget af prægtige officielle bygninger såsom La Casa Rosada, hvor den elskede præsidentfrue Evita hilste på den jublende befolkning. Også det overdådige Teatro Colón er et besøg værd. I San Telmo, der er byens ældste del, er stemningen en helt anden. Her ligger tangobarerne tæt, og det er et godt sted at opleve den lidenskabelige dans i sit oprindelige element. Bydelen La Boca er også et besøg værd med sine farvestrålende bygninger opført af spanske og italienske immigranter.

Argentina - Buenos Aires - Tango

I dag oplever du alt det bedste i Buenos Aires, når du med en lokal guide udforsker en række af byens seværdigheder. Du besøger blandt andet bydelene Northern Quarters og Palermo samt Recoleta, der er kendt for sin franskinspirerede arkitektur og hyggelige caféer. Du ser også det store Teatro Colón og går en tur på Plaza de Mayo, hvor mange af de største begivenheder i Argentinas historie har udspillet sig. På pladsen ligger blandt andet katedralen og rådhuset, fra hvis balkon den berømte præsidentfrue Evita hilste på den jublende befolkning.

Buenos Aires’ mange bydele har hver deres charme og personlighed. I området omkring Plaza de Mayo er byen præget af prægtige officielle bygninger. I den gamle bydel San Telmo ligger tangobarerne tæt, og i bydelen La Boca dyrkes fodbold med stor lidenskab mellem de farvestrålende huse. Rundturen slutter i den fashionable bydel Puerto Madero, der huser mange trendy barer og restauranter. Aftenen er fri til at nyde byen på egen hånd. Eksempelvis over en middag med en stor bøf med tilhørende lokal vin, som Argentina er så kendt for.

Fra Buenos Aires flyver du sydpå til verdens sydligste by, Ushuaia. Byen ligger ved Beaglekanalen for foden af Andesbjergene, hvor Atlanterhavet og Stillehavet mødes. Byens stejle gader, de sneklædte bjergtoppe i baggrunden og følelsen af at have nået enden af verden, er alt sammen med til at give Ushuaia en ganske særlig charme. Sådan har det dog ikke altid været. Ushuaia blev grundlagt i 1870 af det britiske South America Missionary Society. I byens tidlige tid var den tilflugtssted for hvalfangere og andre sejlere, der søgte en sikker havn under de vilde antarktiske storme. Fra 1884 og 63 år frem blev de værste forbrydere og politiske fanger sendt til fængslet i dette afsidesliggende område. Dernæst rykkede flåden ind, og siden 1950’erne har gunstige økonomiske regler tiltrukket en del folk til byen. I dag er Ushuaia sidste stop inden Antarktis, og det perfekte udgangspunkt for udforskning af den forrygende natur, der venter lige uden for bygrænsen.

 

Argentina_Ushuaia

Forventningerne bobler allerede i maven, når du bliver hentet på hotellet ud på eftermiddagen og kørt mod havnen. Isbryderens umiskendelige form er let at genkende selv på lang afstand. Der er næppe ret mange andre passagerskibe i havnen så tidligt på foråret, for isbryderen Kapitan Khlebnikov er et af de meget få skibe, der kan besejle i Weddellhavet så tidligt på sæsonen – og dette er altafgørende, hvis man vil opleve kejserpingvinerne i fuld aktivitet.

Inden afrejse bliver du budt velkommen ombord, og kaptajnen vil afholde en sikkerhedsbriefing. Snart står skibet til søs, og fra dækket kan du se Ushuaia forsvinde langsomt i horisonten. Efter middagen, der bliver serveret i skibets restaurant, er det værd at gå ud på dækket igen. Nyd følelsen af den friske havluft mod ansigtet, mens skibet bevæger sig igennem Beaglekanalen til lyden af bølgernes lette slag mod skroget og den afdæmpede rytme fra motoren under dine fødder. Her er ingen tegn på menneskelig aktivitet overhovedet. Kun den storslåede natur, der glider forbi som en ubrudt film i den kølige forårsnat. I løbet af natten slipper skibet det sydamerikanske kontinent og påbegynder sin færd over den legendariske Drake Passage. Rejsen mod Antarktis er for alvor begyndt.

Sam Crimmin-Kapitan Khlebnikov-Antarktis

Når du vågner næste morgen, er du allerede godt ude på Drake Passage. At krydse dette stykke hav er en central del af enhver ekspedition til Antarktis. Er vejret medgørligt, går du to stille og rolige dage i møde. Men dette hav har gennem århundreder haft ry for sine hårde vinde og svære forhold. Dette oplevede den legendariske engelske kaptajn Sir Francis Drake, da hans skib i 1578 blev blæst langt sydpå i en storm. I dag bærer havet hans navn til minde om den episode. Der er naturligvis stor forskel på datidens skibe og de moderne oceangående polarfartøjer. Men skulle Drake Passage leve op til sit rygte, er det værd at være forberedt.

 

Dagene igennem er der masser af aktiviteter ombord. Med på krydstogtet er en række polareksperter, der vil dele ud af deres enorme viden i en række fascinerende og underholdende forelæsninger. Emnerne varierer fra krydstogt til krydstogt, men typiske emner kunne være dyrelivet på Antarktis, tidligere opdagelsesrejser osv. På en af afgangene har du også selskab af producenten bag BBCs naturserie Den Frosne Planet samt manden bag filmen Pingvinmarchen. Alle forelæsninger har det til fælles, at de vil forberede dig bedst muligt til de oplevelser, der venter i Antarktis. Ét emne, der altid er på programmet, er retningslinjer for færdsel på Antarktis. Her lærer du, hvordan du gennem den rette omgang med det skrøbelige antarktiske miljø og dyreliv kan bidrage til bevarelsen af dette fantastiske naturområde.

 

Isbryderen er desuden forsynet med en helikopter. Denne vil blive brugt flittigt de kommende dage til at undersøge isens beskaffenhed længere fremme. Sammen med gummibåde bruges helikopteren også til sightseeing og landgange, så du kan se frem til flere fantastiske flyveture over ishavet, når skibet når frem til Antarktis. Også isbryderen i sig selv er et nærstudie værd, og du har alle muligheder for at lære meget mere om denne fantastiske maskine på overfarten.

 

Selv her på åbent hav er der masser af dyreliv at kigge på. Kolossale albatrosser og andre havfugle glider graciøst hen over himlen, uden øjensynligt at bevæge så meget som én muskel. Med held får du måske også øje på en hval eller to i havoverfladen. Skibets eksperter vil være at finde på dækket i løbet dagen for at hjælpe med identifikationen af de dyr, der passerer forbi.

 

Alle måltider serveres i restauranten, hvor du også er velkommen til at hente te, kakao og kaffe døgnet rundt. Der vises film i præsentationsrummet, og ombord på skibet findes desuden et bibliotek med bøger om Antarktis samt en bar. Således går dagene hurtigt med at nyde naturen og skibets faciliteter, og når aftenen falder på, kan du fordøje dagens oplevelser med de øvrige gæster i baren. Du kan naturligvis også hente en spændende bog fra biblioteket og hygge dig i din kahyt til lyden af havet uden for vinduet.

Sam Crimmin-Kapitan Khlebnikov-Antarktis

Fra Drake Passage krydser isbryderen igennem Bransfield Strait og ind i det isfyldte Weddellhav. Jo længere mod syd, du bevæger dig, jo tykkere bliver isen. Snart er du omgivet af et enormt frosset hav. En verden af rå skønhed i hvide og blå nuancer, der strækker sig i det uendelige mod horisonten. Det er et fascinerende syn at opleve det kolossale skib skære sig gennem den tykke pakis, der knagende må give efter for isbryderens ekstreme råstyrke og vægt.

Målet er kejserpingvinernes ynglepladser ved Snow Hill Island. Kaptajnen parkerer isbryderen i isen et stykke fra øen. Herfra går turen i helikopter til et landingssted cirka halvanden kilometer fra pingvinkolonien. Det sidste stykke tilbagelægges til fods over isen, så pingvinerne ikke bliver forstyrret. Du kan sandsynligvis høre pingvinerne før du kan se dem. Omkring 4000 ynglende par holder til på Snow Hill, og det kan høres på lang afstand. Ynglesæsonen for pingviner er kort på Antarktis, så der er aktivitet døgnet rundt. Først på sæsonen gør pingvinerne kur til hinanden og bygger reder. For alle andre end pingviner vil synet af kurdansen synes ualmindelig komisk, men pingvinerne tager det meget seriøst og går til dansen med ildhu.

På det tidspunkt af forsommeren hvor ekspeditionen finder sted, er ungerne udklækket. Men de er stadig hjælpeløse, så de stolte og pligtopfyldende forældre bruger al deres tid på at made og beskytte de små ny. Dag ud og dag ind vralter de i pendulfart mellem reden og havet, hvor de jager efter krill og anden føde. Når de voksne pingviner returnerer til reden udstøder de en høj lyd, som ungen straks besvarer. Ofte ligger rederne et stykke fra havet, så det kan være noget af en vandring, pingvinerne må ud på, før de kan gylpe maden op og servere den for den sultne unge. Nogle unger sidder stadig trygt på moderens fødder og beskuer den store, farefulde verden, mens andre har taget deres første skridt på isen.

For at beskytte pingvinerne er det ikke tilladt at gå tættere end fem meter på fuglene. Men pingviner er ualmindeligt nysgerrige og ikke spor bange for mennesker. Så sidder du helt stille, kommer de af og til helt hen til dig.

Ungerne vokser hurtigt, og efter blot få solrige måneder begynder forældrene at gøre klar til den lange isvinter, der hastigt nærmer sig. Når solen knap hæver sig over horisonten, og dagene blot er et par timer lange, forsvinder den sidste varme fra Antarktis. Havene fryser til med overraskende fart, og det forfrosne kontinent fordobler sin størrelse på kort tid. Dette er tegn til pingvinhunnerne om at søge nordpå mod varmere have. Kun de hårdføre kejserpingvinhanner bliver tilbage og går den koldeste, mørkeste og ensomste vinter på kloden i møde. Men før hunnerne rejser, lægger de det æg, der forhåbentlig skal blive til næste års unge. Ægget overlades til hannerne, der gennem de lange vintermåneder vil beskytte det mod den bidende kulde.

Det altoverskyggende fokus på denne rejse er pingvinerne ved Snow Hill Island. Men hvis tiden tillader det, udforskes også andre øer eller kyster på vejen. Det kunne være Paulet Island, hvor en stor population af Adelie-pingviner yngler. Mellem 1901 og 1904 havde pingvinerne selskab af en svensk ekspedition, som byggede en hytte på øen. En af de opdagelsesrejsende, Ole Wennersgaard, døde under opholdet. Den dag i dag markerer et kors stadig hans ensomme grav. En anden mulig landgang er Seymour Island, hvor videnskabsmænd har fundet geologiske levn, der måske kan kaste lys over, hvorfor dinosaurusserne pludselig uddøde. En tredje mulighed kunne være øgruppen South Shetland Island, der byder på et rigt dyreliv. Men det skal understreges, at fokus er Snow Hill Island, og andre øer kun besøges, hvis vejret og tiden tillader det.

Efter hver landgang vil polarspecialisterne ombord på krydstogtsskibet gennemgå de oplevelser, du har haft på land. Dette er din mulighed for at stille spørgsmål og få professionelle svar, der hjælper til at forstå dette enestående naturområde.

Antarktis-QUARK_EXP_Penguin_Colony_Landscape

Efter de intense oplevelser langs Antarktis’ kyst er det tid at sætte kursen nordpå og sejle tilbage over Drake Passage. Polareksperterne vil også på denne overfart holde små lektioner om eksempelvis beskyttelsen af Antarktis skrøbelige natur i fremtiden.

Undervejs er der gode chancer for at se havfugle og måske endda hvaler fra dækket. Pukkelhvaler, kaskelothvaler, spækhuggere, sejhvaler, finhvaler, minkhvaler og sågar den største af alle hvaler, blåhvalen, kan opleves i havene omkring Antarktis. De migrerer hertil fra varmere vande, når isen smelter, for at spise sig mætte i de næringsrige farvande omkring polen. Hvalerne udnytter de lange lyse dage og spiser døgnet rundt for at opbygge nok fedt og energi til at klare turen tilbage til ynglepladserne langt mod nord. Hvornår hvalerne ankommer til Antarktis afhænger af klimaet det pågældende år, men det er værd at holde udkig efter dem også i forsommeren.

Du vil mærke, hvordan temperaturen stier, jo længere nordpå du kommer, og efter to dage til søs dukker Sydamerikas kyster op i horisonten. Når skibet styrer ind i Beaglekanalen, ved du, at Ushuaia er nær.

DavidMerron-Antarktis-Hval

Inden ankomsten til Ushuaia tidligt om morgenen kommer små slæbebåde skibet i møde og hjælper den store isbryder med at styre det sidste stykke til kaj. Morgenmaden serveres på skibet, så der er mulighed for at sige farvel til dine medrejsende, inden du går fra borde og bliver kørt i lufthavnen.

Argentina - Buenos Aires

Når tid er, bliver du hentet på hotellet og kørt til lufthavnen, hvor flyet mod Paris venter.

Efter et flyskifte i Paris ankommer du til Københavns Lufthavn.

Bedste tidspunkt at besøge Antarktis

Sommermånederne fra oktober til marts er uden sammenligning det bedste tidspunkt at besøge Antarktis. Men der er stor forskel på de oplevelser, der venter i forsommeren, højsommeren og sensommeren. Derfor afhænger det bedste tidspunkt meget af, hvad du gerne vil opleve.

På denne ekspedition er målet at opleve kejserpingvinerne, der yngler direkte på havisen. Derfor er foråret optimalt. Havet er endnu dækket af et tykt lag is og sne, og dyrene vender lige så stille tilbage til deres ynglepladser. Pingvinæggene klækkes, og der er masser af aktivitet langs kysterne.

Rejsens karakter

Antarktis er et af klodens fjerneste og mest utilgængelige steder, og denne ekspedition sejler til et af de mest ufremkommelige dele af kontinentet. Alligevel vil næsten alle kunne være med. Du bor og spiser under gode forhold på skibet, og udflugterne foregår primært i gummibåde og i helikopter. Dog er det nødvendigt at kunne vandre 2 km hver vej over is, for at besøge kejserpingvinerne. Det er også vigtigt, at man er i stand til at komme ind og ud af gummibådene.

Overfarten over Drake Passage kan være hård, og søsygepiller kan være en god ide. Det kan dog også meget vel vise sig, at havet er roligt og overfarten let.

Temperaturerne på Antarktis varierer meget. Mellem de isdækkede bjergkæder i kontinentets indre kan temperaturerne snige sig ned under minus 70 grader, mens sommertemperaturerne langs Den Antarktiske Halvø typisk ligger et sted mellem 5 plusgrader og 5 minusgrader. De kan dog svinge en del, og forsommer samt sensommer er koldere end højsommeren. Det regner og sner overraskende lidt på Antarktis.

Der er tale om en moderne ekspedition. Det betyder, at uforudsete vejrforhold eller andre hændelser kan ændre i programmet. Det er derfor vigtigt at stå til søs med et åbent sind og en grad af fleksibilitet og eventyrånd.

Påklædning:

Tøjstilen er afslappet under hele krydstogtet, så det er ikke nødvendigt at medbringe fint tøj til middagene. Fokus er mere på varmt, vindtæt og vandskyende tøj. Du får en skaljakke foræret ved starten af krydstogtet, og ekspeditionsstøvler kan lånes på skibet. Til trods for polarklimaet er det vigtigt at pakke solcremen også, da den arktiske sol kan være stærk. Inden afrejse vil du modtage yderligere praktisk information om bl.a. påklædning.

Skibet og kahytter

Vi laver rejsen i samarbejde med Quark Expeditions, der en af verdens førende eksperter inden for polarkrydstogter. Firmaet med base i Toronto har en udbygget flåde af moderne polarfartøjer og har siden 1991 sat standarden inden for polarrejser. Ikke mindst når det kommer til at lave innovative ruter gennem ishavene.

Dette krydstogt gennemføres med isbryderen Kapitan Khlebnikov. Khlebnikov er en polarklasse isbryder, der kombinerer rå kraft og teknologi med komfort. Oprindeligt blev skibet bygget til de nordlige vande i russisk Sibirien, men i nogle måneder om året gør skibets 24.000 hestekræfter det muligt at lave isbryderekspeditioner omkring Antarktis.

Ombord er der plads til 112 gæster og et personale på 70 personer. Der findes både dobbelt-, twin og 3-personers værelser. Alle har de privat badeværelse, vindue, bord, hårtørrer, skab osv. Suiterne har endvidere en separat stue med bl.a. DVD-afspiller og fjernsyn.

Skibene er komfortable, men der vil ikke være samme udbud af aktiviteter, som man kender det fra eksempelvis krydstogter i Caribien. Maden er god og varieret, men der vil næppe være samme udvalg som på krydstogtsskibe i mere besøgte farvande. Det samme gælder underholdningen ombord. Her er ingen klatrevæg, minigolfbane eller cabaret-show. Derimod er alle aktiviteter nøje tilrettelagt, så man får mest muligt ud af de storslåede og øde naturområder, skibet passerer igennem. En lille opvarmet indendørs swimmingpool og sauna, har man dog fundet plads til på ekspeditionsskibet, der også rummer et auditorium, hvor skibets eksperter giver forelæsninger.

Priseksempel

Inkluderet i prisen
  • Flyrejse fra Danmark til Buenos Aires t/r
  • Lufthavnsskatter og -afgifter
  • Privat transport fra Buenos Aires Lufthavn til hotel t/r.
  • 2 nætter på Hotel Legado Mitico i Buenos Aires inkl. morgenmad
  • Byrundtur i Buenos Aires med engelsktalende guide
  • Flyrejse fra Buenos Aires til Ushuaia
  • Transport fra Ushuaia Lufthavn til hotel
  • 1 nat på hotel i Ushuaia med morgenmad
  • Transport fra hotel til skibet
  • Krydstogt til Antarktis med valgte skib i Twin Porthole kahyt
  • Alle måltider ombord på krydstogtskibet
  • Kaffe, te og kakao døgnet rundt
  • Alle udflugter under krydstogtet
  • Alle helikopterflyvninger ifølge det program kaptajnen lægger
  • Ekspertguider
  • Gæsteforelæsere under krydstogtet og andre aktiviteter
  • Veludbygget materiale før afrejse
  • Bagageservice på skibet.
  • Fotojournal med billeder på DVD
  • En Quark Expeditions skaljakke.
  • Ekspeditionsstøvler lånes ved landgange
  • Div. skatter og havneafgifter
  • Ekspeditionsgebyr
  • Brændstoftillæg
  • Flyrejse fra Ushuaia til Buenos Aires
  • Privat transport fra Buenos Aires til hotel t/r
  • 1 nat på Hotel Legado Mitico i Buenos Aires inkl. morgenmad
  • Administrationsgebyr og konkursdækning i henhold til Rejsegarantifonden
Ikke inkluderet i prisen
  • Afbestillingsforsikring
  • Rejseforsikring
  • Måltider i land før og efter krydstogtet udover morgenmad
  • Personlige udgifter, drikkevarer og drikkepenge

Der tages forbehold for eventuelle tillæg grundet højtider, særlige begivenheder og lignende samt den aktuelle pladssituation på bestillingstidspunktet.

Hos MarcoPolo er det dig, der bestemmer. Denne rejse kan tilrettelægges, så afrejse- og hjemkomstdato passer netop dig. Ligeledes kan rejsen forkortes eller forlænges efter behov. Kontakt en rejsekonsulent for yderligere information.

Du kan sagtens komme på denne rejse, hvis der er flere eller færre rejsedeltagere på din rejse. For pris kontakt venligst en rejsekonsulent på 70 12 03 03 eller send en forespørgsel.

Ring til os 70 12 03 03 Send rejseforespørgsel Send rejseforespørgsel
Pris pr. person i delt dobbeltværelse
Rejseperiode
8 nov 2018 - 26 nov 2018
ved 2 voksne
fra 208.000 kr.
Skib
Kapitan Khlebnikov
Ring til os 70 12 03 03 Send rejseforespørgsel Send rejseforespørgsel

Sådan bestiller du en rejse til Antarktis

Det siger kunderne

  • Fuldkommen ærlig
    Vigtigst af alt: Vores konsulent er fuldkommen ærlig. Man føler sig tryg i planlægningen af rejsen.
  • Fuld tilfredshed
    Fuld tilfredshed. Vi er trofaste og tilfredse kunder igennem 20 år!
  • Vil afsted igen
    Det er helt bestemt ikke sidste gang, vi vil rejse med MarcoPolo. Vi giver vores bedste anbefaling til MarcoPolos dygtige rejsekonsulenter.

Lad os give et tilbud på dit eventyr til Antarktis

Vi kender de skønneste steder i Antarktis og jagter hele tiden autentiske oplevelser til favorable priser. Ring til os på 70 12 03 03 og lad os snakke om dit næste eventyr. Du kan også booke et telefonisk eller personligt møde.

Book et møde

Inspiration

Du kan få mere inspiration til dine rejser i disse artikler.
Brug for rådgivning? Få et tilbud på din unikke rejse

Vores eksperter sidder klar ved telefonen 70 12 03 03

Du skal bare fortælle os om dine rejsedrømme. Så ordner vi alt det praktiske. Start drømmerejsen her.


70 12 03 03

Book et møde

Send rejseforespørgsel